Berkelah di Batu Layar, Johor

Di Johor ni, boleh dikatekan ade banyak juga pantai yang menarik untuk bermandi-manda dan berkelah. Antaranya yang terkenal seperti Desaru, Air Papan, Batu Layar, Tg. Balau, Tg. Leman, Teluk Ramunia dan banyak lagi. Jadi macam rugi pulak kalau rakyat Johor sendiri takde jiwa nak merasa kedaimaian dan keindahan pantai yang ada kat Johor ni kan? Haa..tu mukadimah je, hehe.. Aku sebagai rakyat Johor telah menyahut seruan ini dengan berkelah di pantai Batu Layar.

Peristiwa ni berlaku pada tahun pertengahan tahun 2012. Ofismate wife aku plan nak berkelah kat Batu Layar. Aku pun tak pernah sampai gak tempat ni, apelagi mulalah buat research sikit pasal tempat ni, tapi tak banyak info yang dapat, mungkin tak ramai orang yang post pasal tempat ni kot. Tapi takpe, itu menjadikan kami lebih semangat untuk tahu dgn lebih lanjut.

Sedikit info tentang pantai Batu Layar. Kalau tengok pada google maps, geografi pantai ni terletak di sebelah timur Johor, ia bersambung dengan pantai Desaru, Batu Layar, Tg.Balau dan Teluk Ramunia dengan menghadap Laut China Selatan. Pantainya yang bersambung antara satu sama lain membuatkan ianya lebih unik. Diberi nama Batu Layar kerana terdapat batu yang menyerupai layar kapal di tepi pantai. Jika nak ke sini, boleh ikut highway Senai-Desaru, tol lebih kurang RM12.00, jarak perjalanan kira-kira 45 minit. Signboard ade banyak, insyaAllah tak sesat.

Ofismate wife aku ajak bermalam di sana dengan menyewa chalet. Harga chalet murah, kebanyakannya dibawah RM100 per night. Tapi sayangnye kami ade hal pulak pada hari tu, jadi tak bolehlah bermalam, kami datang pada esoknye sahaja. Mereka sibuk kutip lokan kat paya bakau mane entah, banyak jugak yang dapat, hebat gak, hehe.. Aku dan wife bertolak dari rumah jam 7.30 pagi dan sampai lebih kurang 8.30 pagi. Sesampai je kami disana, aku tengok pantainya cantik, bersih, pantainya panjang pulak tu. Ofismate wife aku dah sedia menunggu, tapi diorang baru nak bbq hasil tangkapan lokan semalam, cewah macam anak nelayan pulak kan? Diorang sewa satu pondok khas, lengkap dengan tempat duduk dan tempat bbq, harga RM10 je, oklah kan? Pagi tu, kitorang sarapan dulu dengan sandwich yang kitorang bawa, buah-buah dan lokan. Aku dah tak sabar sebenarnye nak mandi, lambat-lambat nanti dah panas, nanti ade yang hitam lak, hehe..bila dah isi perut sikit, apelagi..mandi laut laaa..best giler sebab pantainya landai, berpasir dan tak dalam, walaupun dah 20meter ke tengah laut, air masih di paras pinggang, tapi korang hati-hati jelah mandi tu, sekarang ni aku tak tau dah dalam ke tak, pantai kan sentiasa terhakis. Memang sonok gilerlah dapat mandi laut, aku rase macam tak nak naik lagi, sampailah wife aku panggil, tu pun sebab dah nak pukul 12 tengahari, hehe.. Ombak kat situ tak kuat sangat, sesuai lah untuk bawa budak-budak. Ok jom tengok gambar-gambar pulak:

Keaimpulannya, memang best berkelah dan bermandi-manda kat sini. Kalau nak datang, datang pagi2, boleh tengok matahari naik, cantik..ok selamat cuti2 Malaysia!

Leave a comment